SODA blog

Hello! Ezen a blogon egy teljesen új szemléletű ügynökségcsoport, a SODA Group szakembereinek írásait olvashatod. Ami szerintünk érdekes lehet a kreatív szakmában, a médiában vagy a weben, azt itt megtalálod. Nem fröcsögünk, hanem gondolkodunk. Így írunk mi.

Friss topikok

Címkék

Közösség

Ügynökségeink

OANDER Media

OANDER

Ergonómiai tervezés, User interface design és fejlesztés,
Online üzletfejlesztési stratégia

Webtown Informatika

Webtown

Szoftverfejlesztés, Portálfejlesztés, IT tanácsadás, Rendszerintegráció, SEO

PlotPoint Kreatív

PlotPoint

Filmgyártás, Digitális trükkök, Branding, Copywriting, Outdoor és print kreatív

Clue Communication

Clue PR

Klasszikus és online PR, social media menedzsment, stratégiai tervezés

Kapcsolat

Telefon: 06-1/319-1663

Sajtó: sajto@sodagroup.hu

Törje-zúzza autóját! - avagy egy több évtizedes reklám hatásai

2013.07.08. 17:00 Szintai Molnár Péter

Előfordulhat, hogy az ember úgy dönt: betöri a saját autójának jobb első ablakát. Az események szerencsétlen alakulása - kulcs és 8 hónapos gyerek bent, többiek kint - és egy nagy levegő után a szilánkokat szedegetve viszont már azon gondolkodik, hogy ki fogja ezt megcsinálni egy hosszú hétvégén, vagy a lehető leghamarabb. És akkor beugrik egy régi rádióreklám…

Magát a reklámot most csak szövegesen tudom leírni, valahogy így nézett ki:

(Fékcsigorgás, csattanás, csörömpölés)

VO:

Törje-zúzza autóját! De azután hozzánk hozza!

Zilahi Autoglas, Szolnok Százados út 2.

A kilencvenes évek közepén-végén még Szolnokon laktam, ahol akkoriban élték romantikus fénykorukat a helyi kereskedelmi rádiók. A fenti reklámot szerintem legalább ötszázszor hallottam.

Több érdekesség is van ezzel kapcsolatban. Az egyik, hogy 10-15 év távlatából emlékszem a reklámra. A másik, hogy amikor szükségem volt a szolgáltatásra, pontosan elő tudtam rántani valami nagyon mély bugyorból az információt. Nem emlékeztem egyébként a cég nevére, csak a reklámra és hogy autóüveg javítással foglalkoznak és hogy az él bennem, hogy Szolnokon ők a profik. Ha valakiknek lesz ford oldalüvegük, vagy a föld alól is kerítenek, az csak ez a cég lehet. Egy keresés a google-ban és azonnal be is ugrott: persze hogy a Zilahi.

A harmadik érdekesség, hogy ismerve a helyi viszonyokat nem volt brief, a reklám elkészítését nem előzték meg kutatások, nem reklámügynökség készítette ezt a munkát. Egyszerűen beesett a kérés a rádióhoz (ami az azóta már nem létező Rádió 2000 lehetett), ahol az egyik zseniális hangmérnök, Hám Tibor valakivel ezt kitalálta, felvették és mehetett adásba.

Évekig.

Amiben biztos vagyok, hogy nem egyedi az eset. És most nem arra gondolok, hogy mások is be szokták törni a saját ablakukat. Hanem arra, hogy évente tucatszámra készülhetnek olyan helyi reklámok vidéki műhelyekben, amelyek kifejezetten a helyi közösséget szólítják meg és soha nem kerülnek nagyobb közönség elé. És legyenek bármennyire hatékonyak, kreatívak, soha nem vesznek részt semmilyen versenyen vagy fesztiválon. 

Pedig a fenti reklám már akkoriban is tetszett, mert kiugrott a többi közül. És ahogy kiderült, hosszú távon is működött a felidézés, és ez a lényeg. Hiszen valószínűleg kevesen voltak azok, akiknek azonnal kellett autóüveggel kapcsolatos szolgáltatás. De a reklám hatására Szolnokon elég sokan megjegyezték, hogy ha autóüveg, akkor Zilahi.

És még két fontos dolog: azt is lemeccseltem magamban, hogy mi történt volna akkor, ha sok-sok évvel ezelőtt nem reklámozott volna ilyen hatékonyan ez a cég? Az én szempontomból semmi: hazajövök valahogy pestre a kitörött üvegű autóval és megcsináltatom azzal a szervízzel, ami a legközelebb van. Tehát ha csak egy béna reklámot hallottam volna mondjuk szolgáltatások felsorolásával és egy kecsegtető, de akkor teljesen felesleges ajánlattal, ami miatt egyáltalán nem jegyeztem volna meg a reklámot és a hirdető nevét, akkor az a pénz, amit elköltöttem a javíttatásra, most egy pesti vállalkozónál landolt volna.

Egy szó mint száz: a KKV szektornak ugyanúgy szüksége van a kreativitásra és a jól felidézhető reklámokra, mint a multiknak. Nem szabad kispórolni az ötletet és az időt.